ترجمه
(و یاد كن) روزى كه خداوند مشركان و آنچه را به جاى خدا مىپرستیدند (در یك جا) محشور كند، پس (به معبودهاى آنان) گوید: آیا شما بندگان مرا گمراه كردید، یا خودشان راه را گم كردند؟
نکته ها
در قرآن، عوامل گمراهى و انحراف چنین معرّفى شدهاند:
1- رفیق بد. «لقد اَضلّنى عن الذّكر» [254] ، دوست بد مرا گمراه كرد.
2- هوى و هوس. «و لا تَتّبع الهَوى فیضلّك عن سبیل اللّه» [255] ، از هوسهاى خود پیروى نكن، زیرا تو را از راه خدا منحرف مىكند.
3- دانشمندان منحرف. «یَكتبون الكتاب بایدیهم ثمّ یَقولون هذا من عِنداللّه» [256] ، مطالبى را با دست خود مىنویسند و مىگویند این از طرف خداوند است.
4- رهبران گمراه. «وَ اضلّ فرعونُ قومَه» [257] ، فرعون قوم خود را گمراه كرد.
5 - شیطان. «انّه عدوٌّ مُضِلّ مُبین» [258] ، قطعاً شیطان گمراه كننده آشكارى است.
6- اكثریّت گمراه. «و اِن تُطِع اكثر مَن فى الارض یُضِلّوك عن سبیلِ اللّه» [259] ، اگر از اكثریّت كسانى كه در زمین هستند پیروى نمائى، تو را از راه خدا منحرف مىكنند.
7- والدین گمراه. «انّا وَجَدنا آباءنا... و انّا على آثارهم مُقتدون» [260] ، همانا ما والدین خود را بتپرست یافتیم و به آنان اقتدا كردیم.
انگیزههاى سؤال یكسان نیست:
الف: گاهى سؤال براى فهمیدن است. «فاسئلوا اهل الذّكر» [261]
ب: گاهى سؤال براى توبیخ دیگران است. «ءَانت قلت للنّاس اتّخذونى واُمّى الهَین من دون اللّه» [262] خداوند براى توبیخ طرفداران حضرت عیسىعلیه السلام او را مورد عتاب قرار مىدهد كه آیا تو به مردم گفتى علاوه بر «اللّه»، من و مادرم را دو خداى دیگر بگیرید؟
ج: گاهى سؤال براى توبیخ شخص است. «ام هم ضلّوا السبیل»
پيام ها
1- در قیامت از مشركان ومعبودهاى آنان بازخواست مىشود. «یحشرهم و ما یعبدون فیقول...»
2- در قیامت، غیر از انسان موجودات دیگرى نیز مبعوث خواهند شد، مانند بتها. «و ما یعبدون»
3- در قیامت، همه چیز شعور پیدا مىكند و مخاطب قرار مىگیرد. «ءَانتم»
4- خداپرستى، در فطرت همهى انسانها وجود دارد و انحراف بشر عارضى است. «ءَانتم اضللتم... أم هم ضلّوا» (كلمهى «السبیل» نیز نشانهى آن است كه راه معهود، همان راه طبیعى و فطرى است.)