ترجمه
و كسانى كه كفر ورزیدند، (بهانهى دیگرى آورده و) گفتند: چرا (تمام) قرآن یكجا بر او نازل نشده است؟ (غافل از آن كه ما) این گونه (نازل كردیم) تا دل تو را به وسیلهى آن استوار كنیم و آن را به تدریج و آرامى بر تو خواندیم.
نکته ها
بهانهجویان، هر لحظه بهانهى جدیدى مىگرفتند. گاهى مىگفتند: چرا به ما وحى نمىشود؟ گاهى مىگفتند: چرا فرشته وحى را نمىبینیم؟ چرا پیامبر سرمایه و كاخ و طلا ندارد؟ و گاهى مىگفتند: چرا قرآن یكجا نازل نمىشود؟
در حالى كه قرآن داراى دو نزول است: یكى نزول دفعى كه در شب قدر بر قلب پیامبر نازل شده است و دیگرى نزول تدریجى كه به مناسبتهاى مختلف در طول بیست و سه سال نازل شده است.
آثار و دلایل نزول تدریجى قرآن:
1- نزول تدریجى، عامل ارتباط دائمى و مستمرّ پیامبر اكرم با سرچشمهى وحى و مایهى استوارى او در راه است و بیانگر آن است كه رسالت یك جرقّهى مقطعى نیست.
2- دینِ زنده و جامع آن است كه با حوادث و مناسبتها ارتباطى نیرومند داشته باشد، و حوادث و مناسبتها هم به مرور پیدا مىشود، نه یكدفعه.
3- انجام همهى اوامر و ترك همهى نواهى یكدفعه براى عموم مردم سخت بود وسبب عُسر و حَرَج مىشد.
4- چون هر سوره و آیهى قرآن به تنهایى یك معجزه است، بنابراین نزول تدریجى آن به منزلهى چندین معجزهى پى در پى و هر معجزهاى مایهى تسلّى قلب پیامبر در برابر آزار دشمنان است.
5 - نزول هر آیه به مناسبت نیازى كه پیدا مىشود با نزول همهى آیات بدون در نظر گرفتن نیازها، تفاوت بسیار است.
6- بعضى آیات پاسخ سؤالات مردم است، پس اوّل باید سؤالش مطرح شود تا بعد آیهاى درپاسخ آن نازل شود.
7- بعضى آیات و احكام براى مدّتى معیّن نازل شده است، لذا باید آیهى ناسخ نازل شود.
ترتیل چیست؟
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: ترتیل آن است كه قرآن را با بیان روشن بخوانید، (نه مثل شعر، نه مثل نثر)، هنگام برخورد بر لطایف آن توقّف كنید، روح و دل خود را صفا دهید و هدف شما در تلاوت، رسیدن به آخر سوره نباشد. [299]
حضرت على علیه السلام فرمود: مراد از ترتیل، رعایت موارد وقف و اداى حروف است. [300]
امام صادق علیه السلام فرمود: ترتیل، یعنى زیبا و آرام خواندن قرآن، مكث كردن در آن و پناه بردن به خداوند در هنگام تلاوت آیات مربوط به آتش و عذاب، و دعا كردن هنگام برخورد با آیات بهشت و درخواست بهشت از خداى مهربان. [301]
پيام ها
1- رهبر باید قلبى مطمئن، استوار وآرام داشته باشد. «لنثبّت به فؤادك»
2- نتیجهى تربیت نبوى آرامش دلهاست، نه تعلیم و كسب اطلاعات. «لنُثبّت به فؤادك»
3- آموزش و تربیت باید تدریجى باشد. «و رتّلناه ترتیلا»