ترجمه
و (نیز) لوط را (فرستادیم) كه به قومش گفت: آیا این كار بسیار زشت را در حالى كه به زشتى آن آگاهید، انجام مىدهید؟
آیا شما با بودن زنان، براى غریزهى شهوت به سراغ مردان مىروید؟ بلكه شما مردمى (نادان و) جهالت پیشهاید.
نکته ها
قوم لوط در برابر چشم یكدیگر و در جلسهى علنى، لواط مىكردند. در آیهى 29 عنكبوت مىخوانیم: «و تأتون فى نادیكم المنكر» یعنى شما در انجمن و جلسهى علنى، منكر انجام مىدهید. در این آیه نیز مىفرماید: «و انتم تبصرون» یعنى در برابر چشم یكدیگر و یا با بصیرت و آگاهى گناه مىكنید.
لواط از گناهان كبیره است، زیرا در آیات بعد آمده است كه عذاب الهى را به دنبال دارد.
در آیات دیگر قرآن كریم آمده است: همسر براى آرامش، تربیت نسل و تعاون در زندگى، است، ولى در این جا تنها مسألهى شهوت را بیان كرده است، زیرا قوم لوط هدفى جز شهوت نداشتند. «شهوة من دون النساء»
پيام ها
1- پیامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ شایع زمان خود به شدّت مبارزه مىكنند. «أتأتون الفاحشة»
2- با سؤال انتقادى، وجدانها را بیدار كنید. «أتأتون الفاحشة»
3- یكى از وظایف انبیا، مبارزه با منكرات است. «أتأتون الفاحشة»
4- حرمت لواط، مخصوص اسلام نیست. «أتأتون الفاحشة»
5 - گناه علنى و آگاهانه، زشتى، كیفر و انتقاد بیشترى دارد. «و انتم تبصرون»
6- زشتى لواط بر همه روشن است. «و انتم تبصرون»
7- در نهى از منكر، به سراغ منكرات علنى بروید. «و انتم تبصرون»
8 - دفع شهوت باید از طریق مشروع باشد. «أئنّكم لتأتون الرجال شهوة...»
9- انحراف از مسیر طبیعى و شرعى در امور جنسى، جهل و حماقت است. «بل انتم قوم تجهلون»
10- همجنسگرایى، برخاسته از بىفرهنگى است. علم و دانشى كه انسان را از گناه باز ندارد، جهل است. «لتأتون الرجال... انتم قوم تجهلون»