ترجمه
(این است) رنگآمیزى الهى و كیست بهتر از خدا در نگارگرى؟ و ما تنها او را عبادت مىكنیم.
نکته ها
انسان در زندگى خویش باید رنگى را بپذیرد، امّا در میان همه رنگها، رنگ خدایى بهتر است. ناگفته پیداست كه تا رنگ نژاد وقبیله وهوسها را كنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همهى رنگها به مرور زمان كم رنگ وبىرنگ مىشود. امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است. «كل شىء هالك الاّ وجهه» [432] و چه رنگى بهتر از رنگ خدا كه او را عبادت و بندگى مىكنیم. بگذریم كه یهود، كودكان خود را با آبى مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبى مىدهند.
بهترین رنگ آن است كه صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدارا به خود جلب كند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد. همهى رنگها پاك مىشوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مىروند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغهى الهى یعنى اخلاص وایمان است.
در حدیث آمده است: شخصى در دیوار خانهى خود سوراخى ایجاد مىكرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا اینكار را انجام مىدهى؟! جواب داد: تا دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمود: مىتوانى این منظور را داشته باشى كه روزنهى ورود روشنایى قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. یعنى اگر بناست در دیوار روزنهاى ایجاد شود، چرا تنها براى بیرون كردن دود باشد؟ چرا براى ورود نور نباشد؟ [433]بله مىتوان به هر كارى، رنگ خدایى داد.
راه خدا یكى است. اگر رنگ خدایى نباشد، رنگهاى دیگر، انسان را گیج و متحیّر مىكند. وهمرنگ شدن با جماعتى كه اكثر آنها دچار انحرافند خود مایه رسوایى وخوارى در قیامت است.
پيام ها
1- ایمان به خدا، پیامبران، كتابهاى آسمانى و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایى است. در آیات قبل فرمود: «قولوا آمنّا باللّهو...»، در این آیه مىفرماید: «صبغة اللّه»
2- برترین و زیباترین رنگها، صبغه و رنگ الهى است. «ومن احسن مناللّه صبغة»
3- باید تنها بنده خدا بود، نه بندهى دیگران. «و نحن له عابدون»