ترجمه
جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانید.
نکته ها
كلمه «كُره» به مشقّتى گفته مىشود كه انسان از درون خود احساس كند، مانند ترس از جنگ. و «كَره» به مشقتى گویند كه از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حكم اجبارى در آیهى «اتینا طَوعاً او كَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» [612] به آسمانها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اكراه، گفتند: ما با رغبت مىآییم.
آیه قبل مربوط به مال دادن بود واین آیه مربوط به جان دادن است.
اكراه از جنگ، یا به خاطر روحیّهى رفاهطلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ویا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مىفرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمىدانید و فقط به زیانهاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مىكنید، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
جنگ با همهى سختىهایى كه دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
الف: توان رزمى بالا مىرود.
ب: دشمن جسور نمىشود.
ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مىآید.
د: قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مىشود.
ه: امدادهاى غیبى سرازیر مىگردد.
و: روحیّهى استمداد از خدا پیدا مىشود.
ز: اجر و پاداش الهى بدست مىآید.
ح: روحیّهى ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مىآید.
جهاد در ادیان دیگر
برخلاف تبلیغاتى كه دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یك ضرورت حتمى است.
در تورات مىخوانیم:
* ساكنان شهر را بدم شمشیر بكش و اموالشان را جمع نماى. [613]
* همگى ایشان را هلاك ساز و ترحّم منما. [614]
* چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس. [615]
* برادر و دوست و همسایه خود را بكشد تا كفّاره گوسالهپرستى باشد. [616]
* موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حركت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت. [617]
در انجیل متى آمده است:
* گمان مبرید كه آمدهام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامدهام تا سلامتى بگذارم، بلكه شمشیر را. [618]
* هركه جان خود را دریابد )و به جنگ نیاید) آنرا هلاك سازد و هركه جان خود را به خاطر من هلاك كرد آنرا خواهد یافت. [619]
در انجیل لوقا مىخوانیم:
* دشمنان را كه نخواستند من بر ایشان حكمرانى كنم، در اینجا حاضر ساخته، پیش من به قتل رسانید. [620]
* هركس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آنرا بخرد. [621]
در قرآن نیز در سورههاى آل عمران، [622] مائده [623] و بقره [624] از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.
پيام ها
1- ملاك خیر وشر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلكه مصالح واقعى ملاك است ونباید به پیشداورى خود تكیه كنیم. «عسى ان تكرهوا شیئاً وهو خیر لكم»
2- كراهت و محبّت نفسانى، نشانهى خیر و شرّ واقعى نیست. «تكرهوا... و هو خیر لكم... تحبوا... و هو شرّ لكم»
3- جنگ و جهاد در راه دین، مایهى خیر است. «كُتب علیكم القتال... و هو خیر لكم»
4- تسلیم فرمان خدایى باشیم كه بر اساس علم بىنهایت به ما دستور مىدهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»