ترجمه
همانا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى نیكو انجام دادهاند و نماز برپا داشته و زكات پرداختهاند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین مىشوند.
نکته ها
این آیه، برابر رباخواران كه «كفّار اثیم» هستند، سیماى مؤمنان را ترسیم مىكند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مىدارند و زكات پرداخت مىكنند. تا اشاره به این باشد كه زمینهى برچیده شدن ربا در جامعه، توجّه به ایمان وعمل صالح واحیاى نماز وزكات است.
مردم چهار گروهند:
1- گروهى ایمان آورده و عمل صالح انجام مىدهند كه اینان «مؤمنانند».
2- گروهى، نه ایمان آورده ونه كار شایسته انجام مىدهند كه اینان «كافرانند».
3- گروهى ایمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اینان «فاسقانند».
4- گروهى ایمان ندارند، ولى اظهار ایمان مىكنند و در ظاهر كار نیك انجام مىدهند كه اینان «منافقانند».
اگر رباخواران از خدا و مردم بریدهاند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ایمان و عمل صالح بوده و از طریق نماز، با خداوند مرتبط مىباشند و با پرداخت زكات با مردم پیوند دارند.
پيام ها
1- اسلام در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نیز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة»
2- ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در میان كارهاى شایسته حساب این دو جداست. «عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة»
3- تشویق نیكوكاران بدنبال تهدید بدكاران، یك اصل تربیتى است. «لهم اجرهم عند ربّهم»
4- هوشمند كسى است كه در محاسبات، تنها به موجودى امروز كه در دست دارد ننگرد، بلكه به آینده وذخیرههایى كه نزد خداوند است توجّه داشته باشد. «عند ربّهم»
5 - پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح ونماز وزكاتند، نظر ویژهاى دارد. كلمه «ربّهم» اشاره به لطف خاصّ اوست.
6- وعدههاى الهى، انگیزهى عمل صالح است. «لهم اجرهم عند ربّهم»
7- امنیّت وآرامش واقعى، در سایهى ایمان وعمل صالح وپیوند با خدا ومردم است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون»
8 - عوامل آرامش، ایمان، عمل صالح، نماز وزكات است. «امنوا و عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة... لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»