ترجمه
و (بیاد آرید) هنگامى كه از شما پیمان گرفتیم، خونهاى یكدیگر را نریزید و همدیگر را از سرزمین خود بیرون نكنید، پس شما (به این پیمان) اقرار كردید و خود بر آن گواه هستید.
نکته ها
شاید مراد از میثاق بنىاسرائیل دربارهى احترام به خون مردم، آیه 32 سوره مائده باشد كه مىفرماید: بر بنىاسرائیل نوشتیم كه هر كس شخصى را بدون دلیل و از روى فساد در زمین بكشد، گویا همه مردم را كشته است.
حقّ حیات، اوّلین حقّ براى هر انسان است و قتل نفس از گناهان كبیره مىباشد. در سورهى نساء آیه 93 مىخوانیم: هر كس با اختیار و دانسته مسلمانى را بكشد، براى همیشه در دوزخ و مورد غضب خداوند است. همچنان كه در سورهى مائده آیه 32 كشتن یك نفر را بدون هیچ جرمى برابر با كشتن همه مردم شمرده است. در حدیث آمده است: تمام گناهان مقتول به گردن قاتل مىافتد. و نیز آمده است: اگر اهل آسمانها و زمین در قتل یك نفر شریك شوند همه به دوزخ مىافتند.
روش طاغوتها آن است كه براى محكم كردن پایگاه خود، قلعهها و كاخها بنا مىكنند و مردم را آواره كرده و مورد آزار و هتك حرمت قرار مىدهند. در حالى كه حتّى بستانكار حقّ ندارد، بدهكار را مجبور به فروش خانه خود نماید. و اگر شخصى در مسجد براى خود جاى بگیرد، كسى حقّ ندارد در آنجا نماز بخواند. و هر كس زودتر از دیگرى مكانى را براى كار یا عبادت یا كشاورزى انتخاب نمود، در اولویّت قرار مىگیرد و احدى حقّ مزاحمت ندارد.
انتقاد از یهودیان زمان رسول اكرم صلى الله علیه وآله كه در جمله «اقررتم و انتم» به چشم مىخورد به خاطر عملكرد نیاكانشان است. آرى، هركس به كار شخصى یا قومى مربوط به زمانهاى گذشته یا آینده راضى باشد، شریك در آن قلمداد مىشود.
پيام ها
1- براى اطمینان از انجام كارهاى مهم، سفارش و فرمان كافى نیست، میثاق و عهد لازم است. «اخذنا میثاقكم»
2- امنیّت جان و وطن، سفارش همه مكاتب الهى است. «لاتسفكون، لاتخرجون»
3- علاقه به وطن، یك حقّ فطرى و طبیعى است و سلب این حقّ، ظلم آشكار است. «ولا تخرجون أنفسكم من دیاركم»
4- جامعه به منزلهى پیكرى واحد است كه افراد آن، اعضاى این پیكرند. «دماءكم، انفسكم» [373]