ترجمه
(اكنون كه دانستى توسعهى رزق به دست خداست،) پس حقّ خویشاوند و تنگدست و در راه مانده را ادا كن. این (انفاق) براى كسانى كه خواهان خشنودى خدا هستند بهتر است، و آنان همان رستگارانند.
نکته ها
در روایات آمده است: همین كه این آیه نازل شد، پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فدك را به حضرت زهراعلیها السلام بخشیدند. (173)
گرچه خطاب آیه به پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله است، ولى تمام مردم مخاطب آن مىباشند.
مراد از «وجه اللّه»، نیّت خالصانه در انفاق است، همان گونه كه در مورد انفاق اهلبیتعلیهم السلام مىخوانیم: «انّما نطعمكم لوجه اللّه»(174)
پيام ها
1- مالك اموال خداوند است، موارد مصرف مال را هم باید خداوند مشخّص كند. «فَآتِ»
2- در انفاق و كمك، خویشان بر دیگران مقدّمند. «ذا القربى... والمسكین ...»
3- بستگان بر انسان و دارایى انسان حقّ و حقوقى دارند. «حقّه» آرى، خویشاوندى، زمینهى پیدایش حقوق است.
4- فرمان دینى با عواطف طبیعى هماهنگ است. دستور رسیدگى به بستگان فقیر همان خواسته عاطفى انسان است. «فآت ذا القربى حقّه...»
5 - محرومان در مال اغنیا حقّ دارند و در پرداخت حقّشان نباید بر آنان منّت گزارد. «حقّه»
6- اسلام، حامى مستضعفان و حاكم اسلامى مسئول فقرزدایى از جامعهى مسلمانان است. (بنابر اینكه پیامبر به عنوان حاكم اسلامى مخاطب واقع شده باشد. «فآت... والمسكین...»
7- حتّى ثروتمندانى كه موقّتاً گرفتار بى پولى مىشوند، باید حمایت شوند. «وابن السبیل»
8 - اداى حقوق دیگران ارزش است، نه جمع دارایى و ثروت. «ذلك خیر»
9- ثروت مىتواند وسیلهاى براى تقرّب به خداوند قرار گیرد. «فآت ذا القربى حقّه... یریدون وجه اللّه»
10- امتیاز انفاق اسلامى بر انفاق دیگران، قصد قربت است. «یریدون وجه اللّه»
11- امر به نیكى، باید با تشویق همراه باشد. «ذلك خیر... هم المفلحون»
12- رستگارى در گرو عمل خالصانه است. «یریدون وجه اللّه و أولئك هم المفلحون»