ترجمه
و البتّه ما پیش از تو پیامبرانى را به سوى قومشان فرستادیم، پس آنان دلایل روشن براى مردم آوردند، (برخى ایمان آوردند و بعضى كفر ورزیدند) پس، از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتیم، و (مؤمنان را یارى كردیم كه) یارى مؤمنان حقّى است بر عهدهى ما.
نکته ها
در این آیه چهار برنامه و سنّت الهى مطرح شده است:
الف: سنّت فرستادن پیامبر.
ب: سنّت معجزه داشتن انبیا.
ج: كیفر مجرمان.
د: نصرت مؤمنان
مسألهى نصرت مؤمنان، در قرآن مكرّر مطرح شده است از جمله:
الف: اگر شما خدا را یارى كنید، او نیز شما را یارى مىكند. «اِن تنصروا اللّه ینصركم»(179)
ب: كسانى كه در راه ما تلاش و مجاهده كنند، ما راههاى خود را به آنان نشان خواهیم داد. «والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»(180)
ج: ما قطعاً پیامبران و مؤمنان را یارى خواهیم كرد. «انّا لننصر رسلنا والّذین آمنوا»(181)
د: عاقبت و سرانجام نیك، از آنِ متّقین و پرهیزكاران است. «والعاقبة للمتّقین»(182)
پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله خاتم انبیاست و بعد از او پیامبرى نیست، لذا كلمهى «من قبلك» مكرّر در قرآن آمده، ولى كلمهى «من بعدك» نیامده است.
پيام ها
1- آشنایى با تاریخ، عامل تسلّى است. «من قبلك رسلا - فانتقمنا - نصرالمؤمنین»
2- ابتدا كار فرهنگى و ارشاد، سپس برخورد با مجرمان. «فجاءوهم بالبیّنات فانتقمنا»
3- مخالفان انبیا، مجرمانى محكوم و مغلوب هستند. «فانتقمنا - اجرموا»
4- انتقام از مجرم، یكى از مصادیق نصرت مؤمنان است. «فانتقمنا من الّذین اجرموا - نصرالمؤمنین»
5 - پیروزى مؤمنان، وعدهى قطعى خداوند است. (گرچه در ظاهر شهید شوند ولى به هدفشان مىرسند.) «كان حقاً علینا»
6- گرچه انسان از خدا طلبى ندارد، ولى خداوند یارى مؤمنان را بر خود لازم كرده است. «حقّاً علینا»