ترجمه
چه شده است مرا كه نپرستم آنكه مرا آفریده است و همگى به سوى او بازگشت داده مىشوید.
آیا به جاى او خدایانى را برگزینم كه اگر خداوند رحمان ارادهى گزندى به من نماید، شفاعت آنها كمترین سودى براى من ندارد و مرا نمىرهانند؟
در این صورت من در گمراهى آشكارى خواهم بود. (اى مردم! بدانید) من به پروردگارتان ایمان آوردم، پس (شما نیز سخن مرا) بشنوید (و ایمان آورید).
(سرانجام او را شهید كردند) به او گفته شد: به بهشت وارد شو. گفت: اى كاش قوم من مىدانستند.
كه پروردگارم مرا بخشید و از گرامى داشتگان قرارم داد.
نکته ها
بر اساس آنچه در تفسیر مجمعالبیان آمده است، ماجرا مربوط به زمان حضرت عیسى است كه دو تن از حواریین خود را براى دعوت مردم به شهر انطاكیه فرستاد و آنها در بین راه به حبیب نجّار برخوردند و او با معجزهاى كه این دو تن نشان دادند، ایمان آورد.
آن دو به شهر وارد شدند، ولى مردم سخن آنها را نپذیرفتند و تكذیبشان كردند. حضرت مسیح، «شمعون» بزرگترین حوارى خود را به كمك آنها فرستاد و او توانست با به دست آوردن دل پادشاه، نظر او را به دست آورد و اكثر مردم به خدا ایمان آوردند.
البتّه این روایت كه در دیگر كتب تفسیرى نیز آمده است، از دو جهت با متن قرآن سازگار نیست: زیرا اوّلاً ظاهر آیات قرآن، فرستادن پیامبر از سوى خدا براى این قوم است، نه یاران یك پیامبر و ثانیاً اگر اكثر مردم ایمان مىآوردند كه عذاب بر آنها نازل نمىشد.(606)
بر اساس روایات، فردى كه براى حمایت از فرستادگان الهى به شهر انطاكیه آمد، حبیب نجّار بود كه از او به «صاحب یس» نیز تعبیر شده و در ردیف مؤمنِ آل فرعون كه به حمایت حضرت موسى برخاست، شمرده شده است.(607)
امروزه شهر انطاكیه كه میان حَلب و اسكندریه واقع است و جزو خاك تركیه مىباشد، پس از «بیتالمقدّس» دومین شهر مورد توجّه مسیحیان است.
پيام ها
1- كسانى كه در برابر آفریدگار خود بندگى نكنند در دادگاه وجدان محكومند. «و مالى لا اعبد»
2- یكى از راههاى دعوت دیگران، بیان اعتقادات منطقى خود است. «مالى لا اعبد الّذى...»
3- توجّه به مبدء و معاد سرچشمهى بندگى است. «فطرنى و الیه ترجعون»
4- مقایسه، از بهترین راههاى آموزش است. خدا مرا آفریده، ولى بتها برایم ذرّهاى فایده ندارند. «فطرنى - لا تغن عنّى شفاعتهم»
5 - سختىهایى را كه انسان مىبیند، با اراده خداوند و در مدار رحمت اوست. «اِن یردن الرّحمن بضُرّ»
6- براى توجّه به خداوند، كافى است شرایط سخت و فوق العاده را در پیش خود مجسّم سازیم. «اِن یردن الرّحمن بضُرّ»
7- براى جریحهدار نكردن عواطف مردم، از خود مثال بزنیم. «اِن یردن الرّحمن بضُرّ...»
8 - بهترین راه دعوت، دعوت عملى است. «انّى آمنت»
9- شهادت در راه حمایت از رهبر آسمانى و امر به معروف سابقهاى بس طولانى دارد. «قیل ادخل الجنّة»
10- میان شهادت و بهشت فاصلهاى نیست. «قیل ادخل الجنّة»
11- مردان خدا حتّى بعد از مرگ و شهادت نیز در فكر زندهها هستند. «یا لیت قومى یعلمون»
12- حیات و بهشت برزخى قبل از بهشت موعود است. «قیل ادخل الجنّة»
13- شهادت سبب مغفرت است. «بما غفر لى»