ترجمه
آیا خداوند براى بندهاش كافى نیست؟ و مردم تو را از غیر خدا مىترسانند و هر كه را خدا گمراه كند پس هیچ راهنمایى براى او نخواهد بود.
و هر كه را خداوند هدایت كند، پس هیچ گمراه كنندهاى براى او نیست، آیا خداوند، نفوذناپذیر و صاحب انتقام نیست.
نکته ها
بت پرستان به پیامبر اسلام مىگفتند: اگر بتهاى ما را تحقیر كنى، به تو بلا و آزار مىرسد. این آیه نازل شد و به حضرت دلدارى داد كه: «ألیس اللّه بكافٍ عبده»
قرآن، با تعبیرهاى گوناگونى مصونیّت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله را از انواع توطئهها مطرح كرده است: نظیر آیهى «و اللّه یعصمك من الناس»(33) و «انّا كفیناك المستهزئین»(34) چنانكه خداوند نوح را از غرق شدن و ابراهیم را از آتش و موسى را از خطر فرعون و عیسى را از به دار آویخته شدن حفظ كرد.
وظیفهى ما در هر شرایطى بندگى خداست. در حدیث مىخوانیم: «مَن أصبح و همومه هَمٌّ واحد، كفاه اللّه هموم الدنیا والآخرة»(35) كسى كه همهى تلاش و همتش بندگى خدا باشد، خداوند خواستههاى دنیا و آخرتش را برآورده مىكند.
پيام ها
1- اگر انسان بندهى خدا شد، بیمه مىشود و خداوند امور او را كفایت و كفالت مىكند. «ألیس اللّه بكاف عبده»
2- در برابر تهدیدهاى دشمنان، با یاد امداد و تكفّل الهى، خود را آرام كنیم. «ألیس اللّه بكافٍ عبده و یخوّفونك»
3- ابزار كافران، ایجاد محیط رعب و وحشت است. «یخوفونك بالّذین من دونه»
4- هدایت و ضلالت به دست خداست، «یضلل اللّه - یهد اللّه» لكن مقدّمات دریافت هدایت یا محروم شدن از آن، به دست انسان است. چنانكه در آیات دیگر مىخوانیم: «یهدى اللّه من ینیب»(36) و «لا یهدى من هو مسرف كذّاب»(37)
5 - از كمى تعداد و امكانات نترسید، از این بترسید كه از مدار بندگى خدا بیرون روید، كه اگر بندهى او باشید هیچ قدرتى شما را نمىشكند. «فما له من مضل»
6- انسان موجودى است كه در سنگدلى به جایى مىرسد كه هیچ راهنمایى در او مؤثّر نیست. «فما له مِن هاد» و در ایمان به جایى مىرسد كه هیچ حادثهاى او را منحرف نمىكند. «فماله من مضل»
7- گمراه شدن انسان از سوى خداوند بى مقدّمه نیست، كیفر عملكرد خود انسان است. «ذى انتقام»
8 - حمایت خداوند گاهى در قالب تكفل بنده است و گاهى در قالب انتقام از مخالفان. «ذى انتقام»