ترجمه
بگو: «اى نادانان! آیا مرا فرمان مىدهید كه جز خدا بپرستم؟»
و قطعاً به تو و به كسانى كه (از پیامبران) پیش از تو بودهاند وحى شده است كه: «اگر شركورزى بدون شك عمل تو تباه مىشود و قطعاً اززیانكاران خواهى شد.»
نکته ها
شركِ بعد از توحید، عبادات را محو مىكند. در این آیه، شرك و در آیهى 217 سورهى بقره ارتداد سبب حبط عمل معرّفى شده است. «و من یرتدد منكم عن دینه فیمت و هو كافر فاولئك حبطت اعمالهم فى الدنیا و الآخرة»
گرچه مخاطب اولیه در این آیات، شخص پیامبر است، امّا همه مردم در این امور با پیامبر شریكند و خطاب خداوند به پیامبر از جهت اهمیّت موضوع است كه حتّى اگر پیامبر هم لحظهاى شرك ورزد اعمالش تباه خواهد شد و زیان خواهد كرد و یا از باب به در مىگوید تا دیوار بشنود.
پيام ها
1- جهل، سرچشمهى انحرافات است. «افغیر اللّه... اعبد ایها الجاهلون»
2- هرگز در برابر خواستههاى نابخردان تسلیم نشویم. «تأمرونّى... ایها الجاهلون»
3- عبادت باید بر اساس معرفت معبود باشد. «افغیر اللّه اعبد... ایها الجاهلون»
4- نابخردان، در صدد به انحراف كشاندن دیگران، حتّى انبیا هستند. «تأمرونّى... ایها الجاهلون»
5 - پیامبر اسلام آخرین پیامبر آسمانى است. «الّذین من قبلك» (در قرآن هرگز «من بعدك» نیامده است).
6- شرك، از هیچ كس قابل اغماض نیست. «لئن اشركتَ»
7- عصمت انبیا مانع امر و نهى و تشویق و تهدید الهى نیست. «لئن اشركتَ»
8 - خطر شرك بسیار جدى است. (سه بار حرف لام مفتوحه كه نشانهى تأكید است تكرار شده). «لئن - لیحبطنّ - لتكوننّ»