ترجمه
آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى (تورات وانجیل) بهرهاى داده شدند، چون به كتاب الهى دعوت مىشوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مىگردانند؟
نکته ها
در تفاسیر آمده است كه زن و مردى از یهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. آنان مىبایست طبق قانون تورات سنگسار مىشدند، ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند از اجراى دستور تورات بگریزند. آنها نزد پیامبراسلام آمدند تا ایشان حكم كنند، آن حضرت نیز فرمان سنگسار داده وفرمودند: حكم اسلام نیز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند.
ابن صوریا كه از علماى یهود بود، از فدك به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روى جملاتى مىگذاشت تا آیهى سنگسار دیده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى یهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا كرد.[29]
این آیه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون قرآن، از دستور الهى رویگردان باشید ومیان مردم تبعیض قائل شوید.
پيام ها
1- كتاب قانون وداورى و حكم، كتاب آسمانى است. «یُدعَون الى كتاب اللّه لیحكم»
2- اسلام، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علماى دیگر ادیان دعوت مىكند تا كتاب خودشان را داور قرار دهند. «یُدعَون الى كتاب اللّه لیحكم»
3- همهى علماى اهل كتاب بد نبودند. «یتولّى فریق منهم»
4- خطرناكتر از روىگردانى، قصد اعراض و لجاجت است. «یتولّى... معرضون»
5 - قانون باید در مورد همهى افراد، بالسّویه اجرا شود. (با توجّه به شأن نزول)