ترجمه
همانا كسانى كه نزد پیامبر (از روى ادب و احترام) صدایشان را پایین مىآورند، آنان كسانى هستند كه خداوند دلهایشان را براى (پذیرش) تقوا آزمایش (و آماده) كرده و آمرزش و پاداش بزرگ مخصوص آنها است.
نکته ها
«غَضّ» به معناى پایین آوردن و كوتاه كردن است. این واژه در قرآن، هم در مورد كوتاه كردن صدا به كار رفته و هم در مورد كوتاه كردن نگاه ؛ چنانكه در مورد نگاه به نامحرمان، قرآن مىفرماید: «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم»(31)
اگر ادب در كلام لازم است، در رفتار و كردار، به طریق اولى لازم است.
آهسته سخن گفتن، نشانهى ادب، تواضع، وقار و آرامش انسان است.
قرآن در این آیه مىفرماید: خداوند دلهاى افراد را آزمایش مىكند، تا میزان پاكى و تقواى درون آنها را آشكار سازد. زیرا چه بسیار افراد ریاكارانه اظهار ادب و تواضع مىكنند، ولى در درون متكبّرند.
پاداشهاى الهى معمولاً با صفات «كَریم»، «عَظیم»، «كَبیر» و «غَیر مَمنُون» (پیوسته) همراه است و این بخاطر آن است كه سرچشمه این پاداشها، رحمت و لطف بىنهایت خدا است.
ادب در گفتار
این آیه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بیان مىكند، در اینجا مناسب است به دستوراتى كه اسلام براى نوع سخن و گوینده و چگونگى بیان او دارد، اشاره كنیم:
1. سخن باید واقعى و حقیقى باشد. «بِنَباءٍ یَقین»(32)
2. گفتار بایستى دل پسند باشد. «الطّیّب مِن القَول»(33)
3. سخن باید رسا و شفّاف باشد. «قَولاً بَلیغاً»(34)
4. بعضى از گفتار باید نرم بیان شود. «قولاً لَیّناً»(35)
5. سخن باید بزرگوارانه بیان شود. «قَولاً كریماً»(36)
6. سخنى باشد كه پذیرش و عمل آن آسان باشد. «قَولاً مَیسوراً»(37)
7. در گفتار هیچ گونه لغو و باطلى نباشد. «اِجتَنِبوا قَول الزّور»(38)، «عن اللَّغو مُعرضون»(39)
8. گفتار باید همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقولون مالا تَفعلون»(40)
پيام ها
1- هم خلافكار را توبیخ كنیم و هم درستكار را تشویق. (در آیهى قبل كسانى كه در محضر پیامبرصلى الله علیه وآله بلند صحبت كردند توبیخ شدند، و در این آیه و آیات بعد، افراد مؤدّب تشویق مىشوند.) «انّ الّذین یَغضّون... لهم مغفرة...»
2- ادبهاى مقطعى و لحظهاى، نشان دهندهى عمق تقوا نیست. «یَغضّون اصواتهم» (فعل مضارع، نشانهى استمرار و تداوم است)
3- در قرآن هرجا «مغفرت» و«اجر» آمده، ابتدا سخن از مغفرت است. زیرا تا از گناه پاك نشویم، نمىتوانیم الطاف الهى را دریافت كنیم. «لهم مغفرة و اجر عظیم»
4- لازمهى ایمان و تقوا، عصمت از گناه نیست، چه بسا افراد مؤمن متّقى كه گرفتار لغزش و گناه مىشوند امّا به زودى جبران مىكنند. «لهم مغفرة»