ترجمه
همانا آن قرآن كریم است.
كه در كتاب محفوظى جاى دارد.
جز پاكیزگان به آن دست نزنند.
فرو آمده از سوى پروردگار جهانیان است.
نکته ها
ظاهراً مراد از «كتاب مكنون»، همان لوح محفوظ است، زیرا در سوره بروج آمده: «بل هو قرآن مجید فى لوح محفوظ»(61) و در این سوره مىخوانیم: «انّه لقرآن كریم فى كتاب مكنون»
در قرآن، خداوند و آنچه مربوط به اوست، به صفت «كریم» متّصف شدهاند:
خداوند، كریم است. «ما غرّك بربّك الكریم»(62)
قرآن، كریم است. «انّه لقرآن كریم»(63)
رسول خدا، كریم است. «و جاءهم رسولٌ كریم»(64)
واسطه نزول وحى (جبرئیل)، كریم است. «انه لقول رسول كریم»(65)
حضرت علىعلیه السلام در خطبه 152 نهجالبلاغه، اهل بیت را «كرائم القرآن» مىنامد.
انسان نیز به عنوان برترین مخلوق الهى، مورد كرامت است. «و لقد كرّمنا بنى آدم»(66)
تلاوت الفاظ و فهم لغات قرآن، براى همه ممكن است، امّا تماس با روح قرآن، طهارتى مخصوص مىخواهد. «لیذهب عنكم الرّجس اهل البیت و یُطهّركم تطهیرا»(67) لذا نفرمود: «لا یقرئه و لا یفهمه الاّ المطهّرون» بلكه فرمود: «لا یَمسّه الاّ المطهرون» و تماس، معناى خاص دارد. چنانكه در روایت آمده است: تنها مقرّبان درگاه الهى با قرآن تماس پیدا مىكنند.(68)
قرآن، كریم است، زیرا:
سرچشمه آن از لوح محفوظ و كتاب مكنون است. «فى كتابٍ مكنون»
واسطه آن، فرشتگان و پیامبر و اهل بیتعلیهم السلام، همه مطهّرند. «لا یمسّه الا المطهّرون»
و هدف آن تربیت جهانیان است. «تنزیل من ربّ العالمین»
قرآن، مطهّر است، «صُحفاً مطهّرة»(69) و تنها پاكان مىتوانند آن را مس كنند. «لا یمسّه الاّ المطهّرون»
قرآن، چنان نیست كه دشمنان آنان را توصیف مىكردند. نه خیالپردازى ذهن پیامبر است، «تُملى علیه»(70) نه افسانه و غیر واقعى، «ان هذا الاّ اساطیر الاولین»(71) نه آموختههایى از دیگران، «یُعلّمه بشر»(72) و نه كار گروهى همفكر، «أعانه علیه قوم آخرون»(73)، بلكه از جانب پروردگار جهانیان براى رشد انسان نازل شده است. «تنزیل من ربّ العالمین»
قرآن، كلید كرامت و عزّتِ فرد و جامعه است. نگاه به آن، تلاوت آن، تدبّر در آن، حفظ آن، استدلال به آن و پندگیرى از آن مایهى رشد و كرامت انسان است. «انّه لقرآن كریم»
قرآن، در مسائل فردى، خانوادگى، اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، عبادى، نظامى، اخلاقى، اعتقادى، تربیتى و فرهنگى، به انسان نور و روشنایى مىدهد. «انّه لقرآن كریم»
در قرآن، حرف سست، زشت، ناموزون و دور از منطق نیامده است. «انّه لقرآن كریم»
پيام ها
1- خداوند، براى بزرگترین سند تشریع یعنى قرآن، به بزرگترین بخش تكوین یعنى كهكشانها، سوگند یاد كرده است. «لا أقسم بمواقع النّجوم... انّه لقرآن كریم»
2- قرآن، با نهایت كرامت، معارف خود را در اختیار قرار داده و هر كس مىتواند به گونهاى از آن بهره گیرد. «انّه لقرآن كریم»
3- قرآن، تنها الفاظ و عبارات نیست، محتوایى والا دارد كه در نزد خداوند محفوظ و مكنون است. «فى كتاب مكنون»
4- بهرهبردن از قرآن آدابى دارد. افراد بىوضو حق دست زدن به آن را ندارند.(74) «لا یمسّه الا المطهرون»
5 - حقایق بلند قرآن را افراد آلوده به شرك و كفر و نفاق و عناد درك نمىكنند. «لا یمسّه الا المطهرون»
6- قرآن، جلوهاى از ربوبیّت خداوند و برنامهاى جامع براى رشد و تربیت انسان است. «تنزیل من ربّ العالمین»