ترجمه
پس اگر او (محتضر) از مقرّبان باشد.
راحت و رحمت و بهشت پر نعمت، روزى او خواهد بود.
و امّا اگر از اصحاب یمین باشد،
(به او گفته مىشود:) از طرف اصحاب یمین (كه هم فكران تو هستند) به تو سلام باد.
و امّا اگر از تكذیب كنندگان گمراه باشد
با آبى جوشان پذیرایى مىشود.
و ورود به دوزخ (جزاى اوست).
همانا این مطلب، حق و یقینى است.
پس به نام پروردگار بزرگوارت تسبیح كن.
نکته ها
«رَوح» به معناى راحت و آسایش و رحمت است. «ریحان» به گیاهان خوشبو و معطّر گفته مىشود، همچنین به معناى رزق و روزى نیز آمده است. «تصلیة» از «صَلْى» به معناى چشیدن، بریان شدن و افتادن است.
آغاز این سوره، مردم را به سه دسته تقسیم كرد: «كنتم ازواجاً ثلاثة»: مقرّبان درگاه الهى، اصحاب یمین و اصحاب شمال، پایان سوره نیز سرنوشت این سه گروه را تكرار مىكند.
هركس به میزان قرب خود، پاداش دریافت مىدارد؛ چنانكه امام صادق علیه السلام فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ریحان در قبر و بهشت پر نعمت براى آخرت او مقرر مىشود. البتّه «مقرّبون» با توجّه به آیات 10 و 11، همان پیشتازان در ایمان و عمل صالح مىباشند. «و السابقون السابقون اولئك المقرّبون»
از اصحاب یمین در لحظه مرگ تنها رفع نگرانى مىشود تا قیامت پاداش دریافت كنند. ظاهراً مراد از اصحاب یمین كسانى هستند كه نامه عملشان به دست راستشان داده مىشود كه در آیات 71 سوره اسراء و 19 سوره حاقّه و 7 سوره انشقاق از آنان با جمله «من اوتى كتابه بیمینه» نام برده است. مراد از اصحاب شمال نیز كسانى هستند كه نامه عملشان به دست چپشان داده مىشود. از امام باقرعلیه السلام روایت شده كه منظور از «المكذّبین الضالّین» مشركان مىباشند.(76)
براى جمله «سلام لك من اصحاب الیمین» چند معنا بیان شده است:
الف) به اهل بهشت (بدون آنكه شخص معیّنى در كار باشد) گفته مىشود: سلام بر تو.
ب) بهشتیان به پیامبر درود مىفرستند، بخاطر زحمات او كه آنان را به این مقام رسانده است.
ج) پیامبر به خاطر رستگارى این گروه در خیر و سلامتى است.(77)
در آیه 51 خواندیم: «ثمّ انّكم ایّها الضّالون المكذّبون، لأكلون من شجر من زقّوم» ولى در آیه 92 مىفرماید: «و امّا ان كان من المكذّبین الضّالین فنزل من حمیم» چرا در آیه اول، ضالّین بر مكذّبین مقدّم شده و در پایان برعكس شده است؟
پاسخ: به نظر مىرسد كه خطاب آیه اول در دنیا است كه انسان از انحراف و گمراهى به تكذیب كشیده مىشود، ولى در آخر سوره مسئله جان دادن مطرح است كه آغاز كیفر است و كیفر، از خلاف سنگین آغاز مىشود، تكذیب مهمتر از انحراف است.
در این آیات، لحظات جان دادن سه گروه در كنار هم مطرح شده است تا انسان در این نمایشگاه معنوى، كدام یك را انتخاب كند: «روح و ریحان و جنّة نعیم... نزل من حمیم و تصلیة جحیم»
براى پاداش مقرّبان و اصحاب یمین دلیلى نیامده است، ولى براى كیفر كافران دلیل آمده كه چون مكذّب و ضالّ هستند. پس تنبیه، دلیل مىخواهد ولى در لطف و محبت، كسى سراغ علّت نمىرود.(78)
امام صادقعلیه السلام فرمود: پذیرایى با آب جوشان، در برزخ و قبر است و ورود به دوزخ، در قیامت است.(79)
این سوره با یاد معاد آغاز و با نام معاد ختم گردیده است.
پيام ها
1- مقرّبان، پس از جان دادن، بلافاصله به راحت و رفاه مىرسند. «فروح و ریحان» (حرف «ف» دلالت بر گذشت زمانى اندك مىكند.)
2- مرگ براى مقرّبان، زمینهساز سه رحمت است: رهایى از غصّهها و سختىهاى دنیا «فروحٌ»، رسیدن به الطاف الهى «ریحان» و رسیدن به كامیابى ابدى. «جنّة نعیم»
3- لحظات احتضار و مرگ و اخبار چگونگى جان دادن مقرّبان، اصحاب یمین و اصحاب شمال را باور كرده و جدّى بگیریم. «انّ هذا لهو حق الیقین»
4- سختى جان دادن كفار و كیفر آنان با حمیم و جحیم، حق و عادلانه است. «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم... انّ هذا لهو حق الیقین»
5 - كیفر یك عمر انحراف و تكذیب، «المكذّبین الضالّین» پذیرایى با نوشیدنى سوزان در جایگاهى آتشین است، «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم» و خداوند از كیفر نابجا منزّه است. «فسبح باسم ربّك...»
6- وجود قیامت و نظام كیفر و پاداش، نشانه ربوبیّت خداوند در جهت تربیت انسان است كه ستایش پروردگار را مىطلبد. «فسبّح باسم ربّك العظیم»