ترجمه
خداست آن كه هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند آنها (بیافرید). فرمان الهى میان آنها نازل مىشود تا بدانید كه خداوند بر هر چیزى تواناست و علم او بر همه چیز احاطه دارد.
نکته ها
مراد از زمینهاى هفت گانه، یكى از چند امر است:(38)
الف) هفت كره آسمانى كه از نظر ساختمان، شبیه زمین هستند.
ب) طبقات هفت گانه زمین كه همچون لایههاى پیاز رویهم قرار دارند.
ج) اقالیم هفت گانه زمین كه دانشمندان جغرافیاى قدیم، زمین را به هفت قسمت و قاره تقسیم مىكردند.
در این آیه، آفرینش آسمانها و زمین و تدبیر امور آنها براى آگاهى انسان به علم و قدرت الهى و معرفت و رشد توحیدى او مطرح شده است. «لتعلموا...»
در آیه هفتم سوره هود نیز هدف از خلقت آسمانها و زمین، آزمایش انسان دانسته شده است. «و هو الذى خلق السموات و الارض فى ستّة ایّام... لیبلوكم ایّكم احسن عملاً»
و در آیه 119 همان سوره نیز رحمت الهى مبناى آفرینش انسان ذكر شده است. «الاّ من رحم ربّك و لذلك خلقهم»
و آیه 56 سوره ذاریات، هدف از خلقت انسان را عبادت خدا مىداند. «و ما خلقت الجن و الانس الاّ لیعبدون»
از مجموع این آیات مىتوان چنین نتیجه گرفت كه هدف از خلقت هستى و انسان، علم و عمل و عبادت و دریافت رحمت الهى است.
پيام ها
1- مطمئن باشید كه خداوند به وعدههاى خود وفا مىكند، زیرا او چنان قدرتى دارد كه هستى را آفریده است. «یدخله جنات، احسن اللّه له رزقا، اللّه الذى خلق»
2- هستى داراى نوعى تعادل است. «سبع سموات و من الارض مثلهنّ»
3- هم آفرینش هستى به دست خداست و هم تدبیر امور آن. «خلق... یتنزل الامر»
4- امر الهى گاهى تشریعى است، «عتت عن امر ربّها»(39) و گاهى تكوینى. «یتنزل الامر بینهنّ»
5 - هستى كلاس درس است. «خلق... لتعلموا»
6- كمال و رشد بشر، محور تمام آفریدههاست. «لتعلموا»
7- علم انسان به نحوه تدبیر نظام آفرینش، مورد توجه اسلام است. «خلق سبع سموات... یتنزل الامر... لتعلموا...»
8 - كسى كه خالق و آفریننده است، مىتواند به آفریده خود احاطه كامل داشته باشد. «خلق... احاط بكلّ شىء علماً»
9- علم خدا به همه چیز، كامل و دقیق و بدون نقص است. «احاط بكلّ شىء علماً»