ترجمه
پس هرگاه معتدل و استوارش ساختم و از روح خود در او دمیدم، پس سجدهكنان پیش او بیافتید.
پس فرشتگان همگى با هم و یكسره سجده كردند.
مگر ابلیس از اینكه با سجدهكنان باشد، خوددارى كرد.
نکته ها
مراد از دمیده شدن روح خداوند در انسان، جان داشتن و نفس كشیدن نیست، زیرا كه حیوانات نیز نفس مىكشند، بلكه مراد اعطاى صفاتى چون خلاّقیّت، اراده و علم، از سوى خدا به انسان است و نسبت دادن روح به خداوند، براى شرافت روح است، نظیر بیتاللَّه و شهراللَّه.
سجده فرشتگان بر آدم، یك سجده تشریفاتى نبود، بلكه به معناى خضوع آنان در برابر آدم و نسل او بود. یعنى فرشتگان نیز در خدمت بشر و مسخّر اویند.(19)
پيام ها
1- آفرینش انسان، كامل و متعادل است. «سوّیته»
2- سجده فرشتگان، بخاطر دمیده شدن روح خدا بود. «نفخت فیه من روحى فقعوا»
تنآدمى شریف است به جان آدمیّت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیّت
3- انسان، موجودى است دو بُعدى و در هر دو بُعد كامل است. در بُعد مادّى، «سوّیته» در بُعد معنوى، «نفخت فیه من روحى»
4- انسان، مظهر تجلّى بعضى صفات خداوند است. «من روحى»
5 - معنویّت، نیاز به تن و مَركَب مادّى دارد. «سوّیته و نفخت فیه...»
6- كسانىكه حاضر نیستند در صفوف سجدهكنان باشند، روح ابلیسى دارند. «الاّ ابلیس اَبى...»
7- گرچه سجود و ركوع یك ارزش است، ولى اگر همراه با ركوع و سجود دیگر نمازگزاران باشد ارزش كاملترى دارد.(20) «مع السّاجدین»